9 Ağustos 2011 Salı

ORUÇ VE SOMALİ

Malumunuz, oruç ayındayız. Yani ramazandayız. Onbir ayın sultanı, başımızın tacı. Aklıma takılan bir kaç küçük soruyu es geçmekte fayda var. Ramazan ayının neden onbir ayın sultanı olduğu gibi. Ya da nefsimizi terbiye edeceğimiz, açın halinden anlayacağımız bir sadelikler, alçakgönüllülükler ayı olan bu ayda, neden camilerin görkemli bir şekilde süslendiğine, bu süslemelere ne kadar para harcandığına değinmeyecem. Bazılarının bam teline, en azından bu ayda basmaya gerek yok. Belki de var ama, şu sıralar ben bunlarla uğraşamam. Diyorum ya, sonraya kalsın.

Eee, peki hangi konulara değinecez. Mesela orucun anlamıyla başlayabiliriz. Neden oruç tutulur? Bu soruya gerçekten de bir çok insanın vereceği cevap, Allah öyle emretmişten ibaret olacaktır. Bir kısmı da cehennemden kıçını kurtarmak ister, kimisi huri düşkünüdür, bazıları da önüne serilecek testi testi şarabı düşünür. Bu kadar kendini bilmez, bu kadar islam ahlakından uzak müslüman olur mu demeyin, olur. Maalesef bu insanların sayısı azınlık değil, çoğunluk. O halde oruç neden tutulur? Nefs terbiyesi için tutulur, var olan nimetlerin değerini anlamak için tutulur, açın halinden anlamak için tutulur, ortaklaştırmanın önemini anlamamız için tutulur. Mesela oruç; eşe dosta beş-altı çeşit yemek yapmak için tutulmaz, iftar vaktini masada bekleyerek ezanın okunmasıyla birlikte kabaplara, lahmacunlara, etlere saldırarak ağızını yakmak için tutulmaz ya da dostlar alışverişte görsün diyerek de tutulmaz. Orucu alıp, içini boşaltıp, ben oruç tutuyorum derseniz, birileri de çıkar hasssssiktirrr ordan der. Bu lafın üzerine sinirlenmeye, öfkelenmeye, bağırığ çağırmaya gerek yok. Gerçekten de hasssiktiirrrin ordan.

Olayın Somali'yle ne alakası var o zaman? Şu alakası var; her sene ramazan ayında (hani madem bu aya geldik bir şeyler yapalım tadında) bir yerlere yardım kampanyası başlatılır. Yardım kampanyası kötü bir şey midir? Değildir. Yardımlaşmakta fayda var. İnsanların anlamadığı durum ise yardımın olduğu yerde eşitsizliğin olduğu gerçeğidir. Eşitsizlikte sen birilerine yardım ettiğin için ortadan kalkmaz güzel kardeşim. Ancak bireyler üstü bir politikayla ortadan kalkabilir. Aksi durum, bir toplumdan onlarca milyar doları alıp, önlerine bir kaç milyon dolar atmaktan ibarettir. Bunun üzerine çıkıpta ne güzel bir iş yaptık arkadaş diyorsanız, diyebileceğim tek bir şey var, beyninize sıçayım.

Afrika'da açlık yeni değil. Sadece bu sene normalden daha kurak geçtiği için, ölenlerin sayısı fazla. Yani ölen ya da ölecek olan çocukların sayısı daha fazla olmasaydı, tuzu kuru halkların sikinde bile olmayacaktı Afrika. Yıllardır sömürülen bir topraktan bahsediyoruz, yıllardır Avrupa'dan Amerika'ya bir çok ülke tarafından sömürülmüş bir kıtadan bahsediyoruz. E be güzel kardeşim, o zaman senin 5 lira göndermekten çok daha fazlasını yapman gerekmiyor mu? Hükümetlere toplumsal baskı ne demek, göstermen gerekmiyor mu? Silaha harcanan paranın hesabını sorman gerekmiyor mu? İnsanlar açlıktan ölürken sen nasıl kaldırım yaparsın demen gerekmiyor mu? Sadece sen değil güzel kardeşim, İngiltere halkının, Fransa halkının, A.B.D halkının, Almanya halkının, Japonya halkının bunu demesi gerekmiyor mu? Afrika bizi yakalayana kadar bu ülkeden siktirip gidin denmesi gerekmiyor mu? Peki Afrika'ya komik denilebilecek ölçüde yardım ayıran, Birleşmiş Milletler'e, Avrupa Birliği'ne, IMF'ye, Dünya Bankası'na, G-8, G-20, G-? ülkelerine siktirin gidin dememiz gerekmiyor mu? Bunun yanı sıra her yıl silahlanmaya tonlarca yatırım yapan, uyuşturucuya tonlarca yatırım yapan, ülkede milyonerlerin sayısını arttırmak için kıçını yırtan hükümetlere siktirin gidin dememiz gerekmiyor mu? O halde neden demiyorsun güzel kardeşim? O halde neden sms attım, elimden geleni yaptım diyip işin kolayına kaçıyorsun. Neden insanların balık tutmasını değil de, balık artıklarıyla idare etmesine göz yumuyorsun? Nasıl bir vicdanınız var ki, iki sms'e fit olup, sizi rahat bırakabiliyor, nasıl bir vicdanınız var ki, iki sms'e yardım ettim diyebiliyorsunuz?

Düşünün güzel kardeşim, birazcık düşünün. Malum ramazan ayındayız, malum küçük bir zaman diliminde de olsa açsınız, susuzsunuz. Ne demek olduğunu birazcık düşünün, sonra da bana iki sms attım, elimden geleni yaptım, diyin, hala diyebiliyorsanız.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder